صراط مستقیم

فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی

صراط مستقیم

فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی

صراط مستقیم

من، علی سهراب پور، متولد شهرستان کازرون (استان فارس) و فعلا در حوزه علمیه کازرون مشغول به تدریس هستم.
تمام تلاش من این است که بتوانم خدمتی از لحاظ فکری و اعتقادی به دوستان عزیزم کرده باشم.

آخرین نظرات

آثار منفی تنبیه بدنی

شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۷، ۱۰:۲۹ ق.ظ

تنبیه بدنی به جز در موارد استثنایی و با رعایت شرایط ، راهکار مناسبی برای تربیت نیست؛ چرا که انسان با پند ادب می شود و کتک، مخصوص چارپایان است. امام علی (ع) می فرماید:

فان العاقل یتغظ بالادب و البهائم لا تتغظ الا بالضرب1

 

آثار منفی تنبیه بدنی

 

1. تحقیر شخصیت: کودک یا نوجوانی که کتک می خورد، شخصیتش تحقیر می شود و کسی که به شخصیت او توهین شود، امیدی به خیرش نیست و دیگران از شر او در امان نخواهند بود.

من هانت علیه نفسه فلا ترج خیره2

من هانت علیه نفسه فلا تامن شره3

 

2. ایجاد روحیه ی تسلیم پذیری: تنبیه بدنی، فرزند شما را تو سری خور بار می آورد و در آینده، به دیگران نیز اجازه خواهد داد به او زور بگویند و قدرت دفاع از حق خود را نخواهد داشت.

 

3. کینه ی تنبیه کننده:کودک، کینه ی تنبیه کننده را به دل می گیرد و در آینده به شکل های گوناگون( درس نخواندن، سهل انگاری در عبادت، بی نظمی، اعمال خلاف و ...) از او انتقام می گیرد.

اربابی به نوکر خود قول داد دیگر او را نیازارد و وقتی نوکر اطمینان یافت که ارباب راست می گوید، با لبخند ملیحی بر لب و در کمال سادگی گفت:پس از این به بعد، من هم در سوپ شما تف نمی اندازم.

 

4. ماهرکردن مجرم در جرم: بر خلاف تصور برخی والدین که ادعا می کنند با کتک، رفتار خلاف فرزند را اصلاح کرده اند، این گونه نیست؛ بلکه او را در ارتکاب جرم، ماهر تر می کنند و با تنبیه بدنی به او می آموزند که در ارتکاب عمل خلاف، دقت بیشتری داشته باشد تا به دام نیفتد.

 

5. اضطراب:کودک یا نوجوان، دائم مضطرب است که نکند بر اثر عمل مشابهی، دوباره به ویژه در حضور دیگران تنبیه شود.

 

6. از بین رفتن اعتماد به نفس:فرزندی که دائم تنبیه می شود، اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و شهامت انجام کارهای بزرگ را نخواهد داشت.

 

7. روحیه ی زور گویی: از این پس، او نیز به ضعیف تر از خود (خواهر و برادر کوچک تر و همسالان ) زور می گوید و آنان راکتک می زند.اگر می خواهید این اثر منفی را با تمام وجود حس کنید، رفتارش را با خواهر یا برادر کوچک تر بنگرید.او نیز دقیقا همان گونه که شما رفتار می کنید، آنان را توبیخ می کند و حتی همان الفاظی را به کار می برد که شما برای خودش به کار می برید.4

 

 

 

پاورقی:

1- بحارالانوار،ج 71، ص 327.

2- غرر الحکم، ج 2، ص 712.

3- بحارالانوار ،ج 75 ، ص 300.

4- نسیم مهر، ج 1، ص 93.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۸۷/۰۲/۲۸
  • ۲۳۴۴ نمایش
  • علی سهراب پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی