صراط مستقیم

فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی

صراط مستقیم

فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی

صراط مستقیم

من، علی سهراب پور، متولد شهرستان کازرون (استان فارس) و فعلا در حوزه علمیه کازرون مشغول به تدریس هستم.
تمام تلاش من این است که بتوانم خدمتی از لحاظ فکری و اعتقادی به دوستان عزیزم کرده باشم.

آخرین نظرات

خودارضایی؛مشکل برخی جوانان

چهارشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۸۹، ۱۱:۱۴ ق.ظ

یکی از مسائلی که متاسفانه برای بعضی از جوانان عزیز مطرح است و تبدیل به یک مشکل بزرگ برای آنان شده، مسئله‌ی زشت استمناء یا همان خود ارضایی است.(الحمد لله توفیق شد حقیر در این مورد کتابی نوشته ام که می توانید  اینجا  ببینید)

لازم است قبل از این که به بررسی خوداارضایی از ابعاد مختلف بپردازیم؛ تعریفی از خودارضایی ارائه دهیم.

«خودارضایی» که به این عمل در مردان «استمناء»[1] و در زنان «استشهاء» می گویند [2] ، به معنای این است که :«انسان- نعوذبالله- بدون عمل نزدیکی و جماع به قصد خروج منی، با خود کاری کند که منجر به خروج منی شود».

برای این که این تعریف کاملا روشن شود و به سوالات احتمالی پاسخ داده باشیم ذکر چند نکته و مسئله  ضروری  به نظر می رسد:

نکته ی اول: این است که احکام منی در زنان با مردان کمی متفاوت است.در مردان اگر ماده ی منی بیرون آید شخص جنب می شود. اما در زنان علاوه بر این حالت اگر از آن ها در زمانی که به اوج لذت جنسی رسیده اند رطوبتی بیرون آید آن رطوبت در حکم منی است و جنب محسوب می شوند.

پس در دختران و زنان اگر مرتکب این عمل زشت شوند و به اوج لذت جنسی برسند، رطوبتی که در آن حال از آنها خارج می شودحکم منی دارد ، و عمل آنها استمناء محسوب می شود.

البته چون که این مسئله یک مسئله مهمی است و نظرات مراجع تقلید کمی تفاوت دارد لذا لازم است هر شخص به فتوای مرجع تقلید خود رجوع کند.

نکته ی دوم: پزشکان و متخصصان نیز خودارضایی را همین گونه تعریف نموده اند و اگر بعضی از آن هادر تعریف خودارضایی حالت بدون انزال را هم ذکر کرده اند

[3] از این جهت بوده که زنان را هم شامل شود.

نکته ی سوم: آن است که از دیدگاه فقهاء و شرع مقدس اسلام اگر شخصی به نیت خروج منی ، با خود کاری کند که منی خارج شود ، اما به هر دلیل منی خارج نشود باز این کار گناه و بدون شک از مصادیق شهوت رانی حرام خواهد بود. پس عده ای نباید این گونه تصور کنند که اگر منی از آنها خارج نشود مرتکب عمل حرامی نشده اند.

پزشکان و متخصصان نیز تصریح دارند که اگر  استمناء حتی بدون انزال ( خروج منی) باشد باز سبب پیدایش عوارضی در جسم و روح شخص خواهد شد.

نکته ی چهارم: استمناء و خودارضایی منحصر در یک حالت خاص ویا یک شیوه ی خاصی نیست، بلکه شامل هر کاری که باعث شود انسان به اوج لذت جنسی و یا ارضای جنسی- خارج شدن منی-  برسد؛ می شود ولو آن کار، نگاه به یک فیلم مستهجن و یا حتی فکر به مسائل شهوت انگیز به قصد استمناء باشد.

متأسفانه بعضی از جوانان متوجه ی این نکته نیستند و به خیال اینکه استمناء و خودارضایی منحصر در یک حالت خاص است، ناخودآگاه به این عمل شوم گرفتار می شوند.

نکته ی پنجم: همان گونه که گفتیم استمناء در زنان هم وجود دارد ولی از نظر اسلام و علم روانشناسی عمل آنان را «استشهاء»می گویند، اما از نظر عوارض و خطرهایی که به بار می آورد، با عوارض استمناء که در مردان است مساوی است و هیچ فرقی ندارد و بلکه در مواردی شاید خطرات بیشتری هم داشته باشد.

خودارضایی و استمناء در واقع، یک نوع کامجوئی بدلی و سوء استفاده کردن شخص از خودش می باشد. این کار علاوه بر این که مانند سایرانحرافات جنسی دیگر از دیدگاه شریعت اسلام حرام وممنوع است و جزو گناهان کبیره محسوب می شود، ضررهای فراوانی، هم برای جسم و هم برای روح و روان انسان دارد.

شخصی که این کار را می کند انواع خطرها و بیماری ها را به سوی خویش دعوت می کند. این کار کم کم به صورت یک عادت می شود و انسان را به خود معتاد می کند و در واقع این همان نقطه ی آغاز بدبختی و هلاکت شخص است.

خودارضایی، تمام توان ونیروی انسان را از بین می برد و بدن سالم و قوی انسان را، در برابر کوچک ترین بیماری ضعیف و ناتوان می سازد حتی به گونه ای- که به گفته ی متخصصان- یک سرماخوردگی همراه با تب می تواند انسان مبتلا را به مرز مرگ پیش ببرد. لذا دین مبین اسلام برای اینکه این ضربه سهمگین بر پیکر نورس و رشید نوجوانان و جوانان وارد نشود و روح و روان آنان از این مخرب ها در امان بماند این عمل شوم را حرام کرده است.

ما در این مقاله سعی و تلاش داریم تا این مطلب  را از ابعاد مختلف بررسی کنیم و جوانان را با خطرات و راه رهایی از این کار خطرناک آشنا سازیم به امید اینکه مانعی باشد از ارتکاب به این عمل و انگیزه‌ای بر ترک برای کسانی که مشغول به این کار هستند. لذا مطالب خود را در چهار قسمت ارائه می‌کنیم:

 

1. استمناء و خود ارضایی از دیدگاه قرآن و روایات

2. استمناء و خود ارضایی از دیدگاه دانشمندان و محققان 

3. ضررهای استمناء و خود ارضایی

۴. دستورهای ده گانه برای ترک استمناء و خود ارضایی  

 

1. استمناء و خود ارضایی از دیدگاه قرآن و روایات

در هیچ کدام از ادیان آسمانی خودارضایی و استمناء جایز شمرده نشده است،دین مبین اسلام نیز، همانند سایر ادیان این عمل زشت و عادت شوم را حرام و ممنوع می داند و آن را جزء گناهان کبیره برمی شمرد و تمام فقهاء و مراجع هم،  فتوی به حرمت آن داده  و آن را جزء مبطلات روزه برشمرده اند و احکام خاصی را برای آن ذکر نموده اند.

قرآن کریم در سوره ی مؤمنون آیه ی 7  می فرماید:

«... فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِکَ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْعَادُونَ؛

هر کس راهی، غیر از همسر و کنیزش (جهت بهره گیری جنسی) طلب کند، از تجاوزکاران است».

این آیه بدون شک بر این مسئله دلالت می کند که اگر شخصی بخواهد راهی غیر از همسر و کنیز[4] خود برای دفع شهوت خویش برگزیند از گنهکاران و متجاوزین به حکم الهی و انسانی است. و واضح است که خودارضایی هم ، راهی غیر از همسر و کنیز است

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند:

«اَلا لَعنَهُ اللهِ و المَلائِکَهِ والنّاسِ اَجمَعینَ... عَلی ناکِحِ یدِه؛[5]

لعنت خداوند و فرشتگان و مردم همگی... بر کسی که خودارضایی کند.»

 

امام صادق (علیه السلام) در مورد شخصی که - نعوذبالله - خودارضایی می کند فرمودند:

«ثَلاثَهٌ لا یکَلِّمُهُم اللهُ یومَ القیامهِ و لا ینظُرُ اِلیهِم و لا یزکّیهمِ و لَهُم عذابٌ اَلیمٌ.... النّاکِحُ نَفسَهُ؛[6]

سه کس هستند که خداوند روز قیامت با آن ها نه سخن می گوید، نه، به آنان نگاه می کند و نه پاکشان می دارد و عذابی دردناک دارند: (یکی از آنها) کسی است که با خود ازدواج می کند (خودارضایی می کند)».

 

همچنین امام صادق (علیه السلام) در حدیث دیگری، در پاسخ شخصی که از استمناء و خودارضایی سؤال کرد، فرمودند:

«اِثمٌ عظیمٌ قَد نَهی الله ُتعا لی عَنهُ فی کتابهِ، و فاعلُهُ کَناکِحِ نفسِه و لَو علمتُ بِمَن یفعُلُه ما اکلتُ مَعَه؛[7]

(خودارضایی)  گناه بزرگی است که خدای متعال در کتاب خود، از آن نهی فرموده است و شخصی که این کار را می کند مانند کسی است که با خودش ازدواج کند و اگر بدانم کسی این کار را می کند، هرگز با او غذا نمی خورم».

 تذکر: اگر کسی بر اثر استمناء منی از او خارج شود غسل جنابت بر او واجب می شود. - البته همانگونه که در ابتدا گفتیم خروج منی در زنان با مردان متفاوت است.                                                          

2. استمناء و خود ارضایی از نگاه دانشمندان و محققان

 

کانت» در خصوص این عمل شوم، چنین می نویسد:

«هیچ چیز به اندازه ی کام گرفتن از خود(خودارضایی)، ذهن و جسم را ضعیف نمی کند و این نوع شهوترانی با طبیعت (آدمی) به کلی مغایر است، (اما) نباید هم این موضوع از کودک ( نوجوان و جوان) پنهان بماند، باید آن را با همه ی زشتی اش پیش روی وی قرار داده، و گفت  بدین طریق از تولید مثل می افتد. باید به وی گوشزد کرد که این عادت زشت، بیش از هر چیز دیگری قدرت جسمی اش را نابود می کند؛ با این کار دچار پیری زودرس می شود، هوشش زیان فراوان می بیند... »[8]

 

«کینزی» یکی دیگر از محققان که سالیان دراز به تحقیق درباره مسائل جنسی پرداخته، می نویسد:

«مشکل است تصور کرد چیزی بهتر از این عمل بتواند به طور مداوم به شخصیت فرد، لطمه بزند.»[9]

وی در مورد زنان مبتلا معتقد است:

«هیچ نوع فعالیت جنسی دیگر مثل این عمل ناراحتی و نگرانی خاطر زنان را فراهم نمی سازد.»[10]

 

مشاهدات دکتر هوچین سون ثابت می کند: «عموم ناراحتی‌های مربوط به دستگاه تناسلی از آثار «استمناء» و ناراحتی‌های شبکیه چشم و مشیمیه از آن سرچشمه می‌گیرد»[۱۱]

 

نویسنده مزبور تصریح می کند: «اشخاصی که به این عادت مذموم مبتلا هستند به محض گرفتاری به یکی از بیماری‌های وخیم به آسانی نمی‌توانند گریبان خود را از چنگال مرگ نجات دهند.» [۱۲]        

 

«هوفمان» می‌گوید: جوانی را دیدم که از پانزده سالگی گرفتار این اعتیاد شوم شده بود و تا سن 22 سالگی آن را ادامه داده بود. او چنان دچار ضعف قوای جسمانی گردید که هنگامی که می‌خواست کتابی را بخواند چشم‌هایش سیاهی رفته، سرش درد می‌گرفت، حالتی شبیه سرسام به او دست داده بود، مانند افراد مست دچار سر گیچه شده بود، حدقه‌های چشم او بیش از حد معمولی گشاد و باز شده، و در قعر چشم‌های خود درد شدیدی احساس می‌کرد».[۱۳]

 

 

3. ضررهای استمناء و خود ارضایی

برای استمناء و خود ارضایی (یا جلق) ضررهای فراوانی بر شمرده‌اند، که ما در سه بخش آنها را بازگو می‌کنیم:

 

ضررهای جسمانی:

کمر درد، کم خونی، لاغری، پیری زود رس، ضعف مفاصل، ضعف عمومی بدن، ضعف چشم و بینایی، عقیم شدن و ناتوانی در تولید مثل، انزال زودرس، تنگی نفس، لرزش دست، زشتی چهره و از بین رفتن طراوت صورت، خرابی اشتها.

 

ضررهای روحی و روانی:

ضعف حافظه و حواس پرتی، شک و تردید، خود کم بینی، افسردگی، ضعف اعصاب و پرخاش‌گری، تند خویی، ضعف اراده، کسالت دائمی، حسادت. 

 

ضررهای اجتماعی:

فرار از اجتماع، بی میل شدن به همسر و ازدواج، بی غیرت شدن، از بین رفتن عزت، پاکی و شرافت، احساس طرد شدن، میل به گوشه گیری، ناتوانی در ارتباط با همسر، ناسازگاری خانوادگی .   

  

۴. دستورهای ده گانه برای ترک استمناء و خودارضایی 

اکنون که این حقایق روشن شد،قبل از بیان دستورهای ده گانه  توجه جوانان عزیزی که دچار این عادت شوم جنسی شده‌اند را به چند نکته جلب می‌کنم:

1- نکته‌ی مهمی که مبتلایان باید توجه زیادی به آن داشته باشند؛ این نکته است که، هر زمان تصمیم به ترک و توبه از این گناه خود گرفتند، یقین داشته باشند که خداوند نیز توبه آنان را خواهد پذیرفت و با دیده رحمت و مغفرت به آنان خواهد نگریست. چرا که  خداوند دوست دارد بندگانش از گناهان خود دور شوند و بسوی خوبی روی آورند. بنابراین آن آیات و روایاتی که در اول مطلب ذکر شد یقیناً شامل کسانی که توبه کنند و تصمییم  به ترک بگیرند نخواهد شد. 

2- مطلب مهم دیگری که مبتلایان باید بدانند آن است که این عادت شوم با همه آثار مرگبارش قابل معالجه و درمان است. به گواهی پزشکان متخصص و بسیاری از افرادی که مبتلا بوده‌اند این عادت زشت اگر از طریق صحیح با آن مقابله شود قابل علاج خواهد بود.

جوانان باید بدانند یاس و ناامیدی از معالجه بزرگترین سد راه آنهاست. (دقت کنید)

3- سومین مطلبی که جوانان باید بدانند آن است که برای ترک هر عادت، قبل از هر چیز، نیاز به یک اراده و تصمیمی جدی و محکم هست.

شاید خیلی‌ها این موضوع را یک مسئله ساده تلقی کنند اما ما می‌گوییم بیش از آنچه تصور می‌کنید این موضوع مهم و اساسی و موثر است.

برای اینکه بتوانید یک تصمیم محکم و راسخ بگیرید به عواقب و ضررهای این کار (که ذکر کردیم) خوب بیاندیشید و چندین بار آن را مرور کنید و بعد یک تصمیم راسخ و خلل ناپذیر بگیرید.

 

شاید عده‌ای از مبتلایان این موضوع را مطرح کنند که (ما هم دوست داریم این عادت شوم را ترک کنیم ولی چه کنیم که  قادر به تصمیم گرفتن هم نیستیم و نیروی اراده خود را از دست داده‌ایم و واقعاً قادر به گرفتن تصمیم و اراده نیستیم)

ما در جواب این عده خواهیم گفت[۱۴]: ما به این موضوع توجه داریم ولی شما هم به پاسخ ما کاملاً توجه و دقت کنید:

ما از شما می پرسیم: «آیا هرگز شده در پیش روی پدر و مادر و برادر، دبیر و یا شخص محترم دیگری آشکارا دست به این کار بزنید هر قدر هم (مثلاً) ناراحت باشید؟...

حتماً خواهید گفت: نه.

می‌پرسیم: چرا؟

می‌گویید: آخر چنین کاری شرم آور است!

می‌گوییم: معنی سخن شما این است؛ چون این کار شرم آور است ما تصمیم گرفته‌ایم در پیش روی آنها انجام ندهیم! این موضوع بخوبی ثابت می‌کند که شما هرگز آنطور که خیال می‌کنید بی‌اراده و بی‌اختیار به سوی این عمل کشانده نمی‌شوید، اگر بی‌اختیار و فاقد اراده بودید برای شما حضور این افراد و عدم آن کوچک‌ترین تفاوتی نداشت!

شما باید بکوشید این «اراده‌ی نیرومند خود» را که در چنین مواردی به کار می‌اندازید به همه جا گسترش دهید، این سرمایه در وجود شما هست پس چرا از آن استفاده نمی‌کنید؟ (شما می‌توانید)

4- چهارمین مطلبی که هست آن است که شاید بعضی‌ها بگویند ما بارها تصمیم گرفته‌ایم که این کار را ترک کنیم ولی تصمیم را شکسته‌ایم.

ما به این افراد خواهیم گفت: «شکستن تصمیم به معنی از بین رفتن همه آثار آن در وجود انسان نیست، همین تصمیم شکسته شده رسوباتی در اعماق دل و روح انسان باقی می‌گذارد و زمینه را برای تصمیم نهایی بیش از گذشته، آماده می‌سازد (دقت کنید).

اجازه بدهید مثالی برای شما بیان کنیم:

«بسیاری از اوقات انسان می‌کوشد با پای خود از کوهی بالا برود و یا با اتومبیل از یک سربالایی تند بگذرد، دفعه اول و دوم و گاهی دفعه دهم عقب گرد می‌کند و نمی‌تواند، ولی آخرین بار موفق می‌شود و از آن می‌گذرد، این سخن به این معنی نیست که در دفعات اول هیچ کاری انجام نداده بلکه هر دفعه که برای عبور از این راه دشوار اقدام نموده و عقب رفته به طور ناخود آگاه یک مقدار آمادگی آموخته و ذخیره کرده و بالاخره در پایان پیروز شده است.»[۱۵]

بنابراین هیچ‌گاه ناامید نشوید، بلکه با یک تصمیم راسخ و آهنین به پیش بروید.

ما در این قسمت ده دستور برای ترک این عادت ذکر کرده‌ایم (این ده دستور – البته با کمی تصرف - بر اساس کتاب مشکلات جنسی جوانان؛ نوشته حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی می‌باشد) و مطمئن هستیم که اگر کسی یک ماه (فقط یک ماه) دقیقاً طبق این دستورات عمل کند به لطف خدا بر این عادت شوم پیروز خواهد شد پس با عزمی راسخ شروع کنید.

 

 دستورهای ده گانه 

 

1- اجتنباب از هر گونه تحریک مصنوعی

اگر کسی انتظار داشته باشد که هر شب در برابر ماهواره ناظر صحنه‌های هوس‌آلود «فیلم های سکسی» باشد و همه روز قسمت مهمی از وقت گران‌بهای خود را به مطالعه «رمان‌های عشقی» و تماشای «عکس‌های شهوت انگیز» بگذراند و در کوچه و بازار با ولع تمام به دختران و زنان نگاه کند و اندام آنان را وراندازی کند و با این همه باز هیچ‌گونه آلودگی پیدا نکند سخت در اشتباه است.

اینگونه «تحریکات مصنوعی» که هیچ‌گونه ضرورتی هم ندارد، مسیر فکر هر جوانی را ار مسائل اصولی زندگی تغییر می‌دهد و بسوی مسائل جنسی، آنهم بصورت حاد و طغیان‌گر می‌کشاند.

شب و روز، آنها را دریک حال اضطراب دائمی عصبی که آثار نامطلوب آن بر تمام وجود آنان سایه خواهد افکند نگه می‌دارد. ادامه این تحریکات دائمی بهترین فصول زندگی –یعنی دوران جوانی – را بر باد می‌دهد و اعصاب جوانان را در هم می‌کوبد.

همه جوانان عزیز – مخصوصاً آنهایی که دارای پاره‌ای از عادت‌های غلط جنسی هستند - باید بشدت از اینگونه امور بپرهیزند و آرامش فکری خود را بی‌جهت بر هم نزنند.

برای موفقیت در این قسمت لازم است سرگرمی‌های سالم و مناسبی برای اوقات فراغت خود انتخاب کنند، این سرگرمی‌ها ممکن است:

ورزش‌های فردی و دسته جمعی

پیاده‌روی در هوای آزاد

مطالعه کتب سودمند و مفید

پرورش گل در منزل و به طور کلی کارهای کشاورزی

کارهای دستی

شرکت در مجالس علمی و اخلاقی باشد.

 

2- تهیه برنامه فشرده و تمام وقت

جوانان باید به طور حتم برای تمام شبانه روز خود برنامه تنظیم کنند بطوری که یک ساعت وقت بیکار و بدون برنامه نداشته باشند.

نمی‌گوییم مرتباً درس بخوانند یا کار کنند، بلکه می‌گوییم اگر تفریح یا ورزش هم دارند برنامه داشته باشند، و یک ساعت، خالی از برنامه نباشد.

جوانان باید بدانند بزرگترین بدبختی برای یک جوان این است که وقت‌های خالی از هرگونه برنامه داشته باشد. ممکن است جوانی بیکار باشد و جویای کار، اما در عین حال برای شب و روز خود برنامه‌ای تهیه کند، اعم از مطالعه و تفریح و استراحت و مانند آن.

حتی اگر جوانان بتوانند برنامه روزانه خود را کمی بیش از مقدار وقتشان تنظیم کنند بطوری که فکر آنها حتی یک لحظه بیکار به معنی واقعی نباشد بهتر است، زیرا اشتغالات فراوان فکری، اثر عمیقی در انصراف فکر از عادات شوم دارد.

بسیار دیده شده که افراد معتاد به سیگار در روزهای تعطیلی چند برابر روزهایی که مشغول کار هستند سیگار دود می‌کنند، این تفاوت فاحش، اثر همان اشتغال فکر و اعصاب و بدن به کارهای مثبت و انصراف از کارهای بیهوده یا زیان‌آور در ایام غیر تعطیلی است.

خلاصه افرادی که گرفتار اعتیادهای غلط جنسی هستند اگر برنامه‌ی مشغول کننده‌ای برای تمام وقت خود نداشته باشند به آسانی نمی‌توانند این عادت را از سر خود دور کنند، و تهیه چنین برنامه‌ای از موثرترین عوامل ترک اعتیاد است. مطمئاً با تهیه چنین برنامه‌ای قسمت مهمی از مشکلات ترک این اعتیاد را پشت سر خود خواهد گذاشت.

 

 3-  توجه مخصوص به ورزش

معروف است ورزشکاران نسبت به مسائل جنسی کم علاقه هستند، چون ورزش مقدار فراوانی از انرژی‌های بدنی و فکری آنها را به خود اختصاص می‌دهد و طبعا از مسائل دیگر کم می‌کند.

به همین دلیل برای جلوگیری از تحریکات زیاد جنسی لازم است جوانان برنامه‌های وسیع و متنوع ورزشی انتخاب کنند.

مبتلایان به این عادت شوم غالبا افرادی گوشه‌گیر، منزوی، کم تحرک و خمود هستند و همین گوشه گیری و انزوا و عدم تحرک وضع آنها را تشدید می‌کند و اگر از این وضع به کلی در آیند و زندگی خود را با تحرک زیاد بیامیزند اثر عمیقی در بهبود حال آنها و ترک عادتشان خواهد بخشید.

اینگونه افراد معمولاً اعصاب ضعیف و ناتوانی دارند و ورزش‌های متنوع و مناسب در تقویت اعصاب آنها فوق‌العاده موثر است.

این افراد هر چه وقت اضافی دارند باید به بازی‌های گوناگون ورزشی و یا پیاده‌روی در هوای آزاد تخصیص دهند تا هم سلامت از دست رفته خود را بازیابند و هم قسمی از انرژی‌های جسمی و فکری آنها متوجه این قسمت گردد.

به همان اندازه که تحرک و ورزش‌های فردی و دسته جمعی برای آنها مفید است، انزوا و به گوشه‌ای خزیدن و در فکر فرو رفتن برای این قبیل افراد سم مهلک است که باید به هر قیمتی شده از آن دوری گزینند.

این توصیه را فراموش نکنید و آثار معجزه آسای آن را ببینید، در روز آن قدر ورزش کنید که خسته شوید و شب هنگام به محض اینکه در بستر آرمیدید در خواب عمیقی فرو خواهید رفت و از شر بسیاری از خیالات و افکار مضر و کشنده که در این موقع به سراغ جوانان می آید در امان خواهید بود!

 

4-  باید عادتی جانشین عادتی گردد

روانشناسان می‌گویند: برای ترک یک عادت بد حتما باید سراغ عادت خوب رفت و آن را جانشین عادت بد نمود. مثلا کسانی که عادت به قمار دارند و با اینکه تمام زیان‌های آن را می‌بینند و حس می‌کنند، باز حاضر نیستند آن را ترک گویند، و به گفته خودشان وقت قمار که می‌رسد نمی‌فهمند چه نیرویی آنها را مانند یک اسیر و برده به سوی این عمل که عقل و وجدانشان آن را محکوم ساخته می‌کشانند؟!

چنین کسانی برای اینکه بر این عادات غلط پیروز شوند حتما باید در همان ساعات، بازی صحیحی را (مانند یک مسابقه ورزشی سالم) جانشین قمار کنند تا این عادت بد به اصطلاح از سر آنها بپرد.

و به عبارت دیگر انرژی خاصی که تحت تاثیر انگیزه عادت در آن حال تحریک می‌گردد به این سمت کشیده شود و مصرف گردد بدون اینکه هیچ‌گونه واکنش نامطلوبی داشته باشد (دقت کنید)

در مورد عادات بد جنسی باید درست در همان ساعاتی که انگیزه آن در مبتلایان تولید می‌شود به سراغ برنامه خاصی که برای چنین ساعتی از قبل پیش بینی کرده‌اند بروند، به سراغ مسابقه علمی، ورزشی، مسابقه هوش، مطالعه یک اثر جالب، یک ورزش مورد علاقه مانند کوهنوردی، اسب سواری و ... این کار را آن قدر ادامه دهند که جانشین عادت بد سابق شود.

 

5-  پرهیز مطلق از تنهایی

اینگونه افراد باید حتما و بدون هیچ‌گونه قید و شرطی از تنها ماندن به شدت اجتناب و دوری کنند. هرگز تنها نباشند؛ در خانه نمانند، شب در اطاق تنها نخوابند، تنها برای مطالعه به نقاط خلوت نروند. و به محض اینکه در محیطی احساس کردند تنها هستند از آن محیط بیرون بروند.

اینگونه افراد مخصوصا باید این نکته را فراموش نکنند که به مجرد اینکه نخستین تحریک را در خود حس می‌کنند بلافاصله برخیزند و سرگرم کار دیگری شوند. فراموش کردن این تذکر غالبا گران تمام می‌شود.

تنهایی، محیط کاملا مساعدی است برای پرورش میکروب این اعتیاد در فکر هر جوان، و تمام جوانانی که می‌خواهند خوشبخت و سالم و از خطرات عظیم استمناء در امان باشند باید از تنهایی بپرهیزند.

 

6- ازدواج در نخستین فرصت

این افراد اگر امکاناتشان اجازه می‌دهد باید در نخستین فرصت ازدواج کنند حتی اگر امکانات آنها «تنها» برای انتخاب نامزد (البته نامزد مشروع که عقد شرعی آن اجرا شده باشد) فراهم است باید این فرصت را نیز از دست ندهند.

خلاصه ازدواج تاثیر قابل توجهی در مبارزه با این انحراف جنسی دارد و در صورتی که دامنه توقعات را کوتاه و تشریفات زاید و بی‌جا را از آن حذف کنند کاری است بسیار سهل و ساده و آسان، ولی متاسفانه یک سلسله اوهام و قیود غلط، دست و پای غالب طبقات را _اعم از تحصیل کرده و بی سواد - در این قسمت بسته است.

بعضی از جوانان معتاد از ازدواج وحشت دارند، ولی این وحشت کاملاً بی اساس است زیرا با بکار بستن دستورها هم ترک این اعتیاد آسان است و هم پیروزی در تمام مراحل ازدواج و زناشویی.

 

7-   تلقین و تقویت اراده

«تلقین» نیز در مبارزه با این عادت نقش مهمی را بازی می‌کند. افراد معتاد باید مرتبا به خود تلقین کنند که به خوبی قادر هستند این عادت زشت را ترک گویند.

برای اینکه تلقین در آنها اثر قوی و سریع ببخشد آن طور که یکی از اطبای روانشناس (دکتر ویکتور پوشه فرانسوی) می‌گوید- باید تلقین را به صورت زیر چندین روز پشت سر هم ادامه دهند- همه روز در محل آرامی که چیزی فکر آنها را بخود مشغول نسازد، فکر خود را متمرکز ساخته و با کلمات شمرده و محکم این جمله را تکرار کنند: «من به خوبی قادر هستم این عادت بد را از خود دور کنم، من قادرم»! تکرار این تلقین ساده اثر عجیبی در تقویت روحیه و ترک این عادت و هر عادت بدی دارد (می توانید آزمایش کنید).

علاوه بر این باید برای تقویت اراده از مطالعه کتاب‌های روانی که برای تقویت و رشد شخصیت و تقویت اراده نوشته شده است غفلت نورزند، [۱۶] (به پاورقی 16 مراجعه کنید) زیرا همانطور که دانستیم – و همه معتادانی که موفق به ترک این عادت بد و سایر اعتیادهای ناپسند شده‌اند اعتراف دارند - نخستین گام در این راه «اراده و تصمیم» است.

 

8-  پرهیز کامل

از معاشرت و همنشینی با افراد منحرف و مبتلا به این عادت بد، در همه اوقات مخصوصاً دوران مبارزه، باید به طور مطلق دوری جست همانطور که از مبتلایان به «وبا» فرار می‌کنند.

علاوه بر این باید زیان‌ها و عواقب دردناک و مرگبار این عمل را هرگز از خاطر خود دور نگه ندارند و هرگز گوش به سخنان وسوسه انگیز این و آن ندهند.

نقش معاشران بد و فاسد در ابتلای به این انحراف، و ادامه آن، بسیار عجیب است! آنها برای اینکه کمتر احساس گناه و بدبختی کنند سعی دارند افراد دیگری را نیز مبتلاً سازند و به سرنوشت غم انگیز خود گرفتار نمایند، لذا همواره می‌کوشند با سخنان وسوسه انگیز این عمل شوم و زشت را لذت بخش و کم ضرر جلوه دهند، ولی جوانان بیدار هرگز در دام وسوسه‌های شیطانی آنها نمی‌افتند.

 

9-  تقویت عمومی و رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی کامل و سالم که موجب تقویت عمومی بدن گردد نیز در مبارزه با این عادت که در بسیاری از مواقع از ضعف اعصاب سرچشمه می‌گیرد و یا خود عامل ضعف اعصاب  است تاثیر قابل توجهی دارد.

استحمام با آب سرد (البته در مواقعی که وضع هوا اجازه می‌دهد) و سپس ماساژ دادن بدن با حوله نیز کمک موثری به اینگونه افراد می‌تواند بنماید.

همچنین اینگونه افراد باید به شدت از پوشیدت لباس‌های تنگ و چسبان که عامل موثری برای تحریک مصنوعی است بپرهیزد، اینگونه لباس‌ها اصولاً برای همه جوانان زیانبخش و حتی گاه خطرناک است؛ هم به نمو و رشد طبیعی جسم آنها صدمه می‌زند و هم وسوسه انگیز و تحریک آمیز است.

 

10- استمداد از نیروی ایمان و عقاید مذهبی

نیروی ایمان و عقیده مذهبی می‌تواند بزرگترین کمک را به این مبتلایان کند و آنها را به زودی از چنگال این عادت بد نجات بخشد.

اینگونه افراد هرگز نباید خود را یک فرد نفرین شده و مطرود درگاه خداوند بدانند (با همان توضیحی که در نکته اول گفتیم) بلکه بایدبه لطف خداوند یزرگ کاملا امیدوار باشند و هنگام نماز و پس از نماز که سر به سجده گذاشته و با آفریننده مهربان و بخشنده خود راز و نیاز می‌کنند با تمام دل و جان و با تمام ذرات وجود خویش از او بخواهند که آنها را در ترک این عادت زشت یاری کند و از چنگال آن برهاند و مطمناً هر گاه با جان و دل به او توجه نمایند، لطف خداوند مهربان به یاری آنها خواهد شتافت و در این مبارزه حیاتی پیروز خواهند شد.

و نیز باید در همه جا و در همه حال او را حاضر و ناظر بدانند و هرگز به خود اجازه ندهند در پیشگاه مقدس او دست به چنین کار خلافی بزنند.

 

باز می‌گوییم ما اطمینال کامل داریم اگر مبتلایان دستورهای بالا را دقیقاً (فقط برای یک ماه) به کار ببندند از شر  این انحراف رهایی خواهند یافت.

 

پاورقی

Masturbation.1

[2] .«جلق» نیز نام دیگر خود ارضایی می باشد.

[3] . سید رضا پاک نژاد،اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج 16، ص 209.

[4] . منظور از کنیز«زنان برده» می باشد، مشروط به شرائط متعددی که در کتب فقهی آمده و چنان نیست که هر کنیزی به صاحب آن حلال باشد. (آیت الله ناصر مکارم شیرازی با همکاری جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، ج14، ص 199،چاپ اول،انتشارات دارالکتب الاسلامیه،1374).

[5] .آیت الله محمد محمدی ری شهری؛ میزان الحکمه، ج 12، باب الاستمناء، ح 19048.

[6] . شیخ حر عاملی ؛ وسائل الشیعه، ج 2، ص 131، ح 1709، چاپ اول، موسسه آل البیت قم،1409 ه ق.

[7] . علامه مجلسی؛ بحارالانوار، ج101، ص 30 ، موسسه الوفاء، بیروت- لبنان،1404 ه ق.

[8] .کانت؛ تعلیم و تربیت، ترجمه دکتر غلامحسین شکوهی، ص 157، چاپ چهارم، موسسه انتشارات و چاپ  دانشگاه تهران،1374.

[9] . دکتر محمد رضا شرفی؛ دنیای نوجوان، ص 231. مؤسسه فرهنگی منادی تربیت، چاپ یازدهم ـ 1386.

[10] . همان، ص 231.

[1۱]آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مشکلات جنسی جوانان، ص 139-141 .

[۱۲]همان

[۱۳]همان ،ص 139

[۱۴]برگرفته از مشکلات جنسی جوانان

[۱۵]آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مشکلات جنسی جوانان، ص 156

[۱۶]کتاب «معجزه اراده» نوشته نورمن وینسنت پیل، ترجمه وجیهه آزرمی از انتشارات انجمن اولیا و مربیان کتاب مناسبی می‌باشد. همچنین کتاب «راه غلبه بر نگرانی ها و نا امیدی ها» نگارش محمد جعفر امامی از انتشارات نسل جوان .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۸۹/۰۴/۱۶
  • ۲۱۸۹ نمایش
  • علی سهراب پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی