صراط مستقیم

فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی

صراط مستقیم

فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی

صراط مستقیم

من، علی سهراب پور، متولد شهرستان کازرون (استان فارس) و فعلا در حوزه علمیه کازرون مشغول به تدریس هستم.
تمام تلاش من این است که بتوانم خدمتی از لحاظ فکری و اعتقادی به دوستان عزیزم کرده باشم.

آخرین نظرات

راه هایی برای تقویت اراده و موفقیت در تصمیم

چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۸۹، ۱۱:۵۰ ق.ظ

1 . انگیزه و اهداف خود را مشخص کنید

اولین کار لازم برای تقویّت اراده و موفقیّت در یک تصمیم همین مسئله است که باید هدف خود را از انجام کار مورد نظرتان معلوم کنید.چرا که اندیشه تأثیر شدیدی روی رفتار دارد.[1]


« پل ژاگو»روان شناس معروف فرانسوی که یکی از صاحب نظران در زمینه ی اراده است برای موفقیّت شخصی که تصمیم دارد، عادت زشت خود را ترک کند، می نویسد:

« وقتی بخواهیم با عادت زشتی، ستیزه کنیم، ابتدا باید نتایج وخیم(نامطلوب)آن را در نظر مجسّم سازیم و بعد منافعی را، که در نتیجه ی ترک آن عاید ما می شود، در روح خود تصوّر (کنیم) و سپس... مواقع مختلفی را که قربانی آن عادت گشته ایم (را) به خاطر آوریم. (در نتیجه ی این عمل)‌ هر بار که چنین نمایشی در روح خود می دهیم،‌ بر آن تحریک یا وسوسه (عادت زشت)چیرگی یافته و لذّت ترک آن را در خود احساس می کنیم».[2]


2. به توانایی هایی که خدا به شما داده اعتماد داشته باشید

اغلب کسانی که با عدم موفقیّت روبرو شده اند، آن هایی هستند که هنگام شروع به کار، به استعداد و توانایی خود مشکوک بوده اند[3].


3 . بر تصمیم خود مقاومت کنید

یقیناً شرط اساسی برای پیروزی و موفقیت در هر تصمیمی ، اصل تسلیم ناپذیری و مقاومت می باشد. مسلماً برای موفقیت در تصمیمتان به سختی هایی بر می خورید امّا آن چه همواره باید مدّ نظرتان باشد تسلیم نشدن است. خسته نشوید اگر شکست خوردید. عقب نکشید؛ دوباره امتحان کنید آن قدر ادامه بدهید که بالأخره موفّق شوید. وین دایر می نویسد:

« اگر نمی خواهید قربانی شوید باید تسلیم شدن را کنار گذاشته و پایداری و استقامت را جایگزین آن کنید».[4]

برای این که بتوانید در این قسمت موفّق شوید باید هرگز کلمه نمی شود را بر زبان نیاورید چرا که به کاربردن آن یعنی قبول آن . فیلیس سیمولک می گوید:

« به کاربردن و نگارش کلمات منفی، ویرانگر و مخرّب است. این کلمات قفل هایی هستند که بر درهای ورودی هر راه حلی زده می شود تا ما را برای شکست آماده کند »[5]
پس سعی کنید که همیشه به خود بگوید می شود، چرا نشود؟


4. گذشته را فراموش کنید

یکی از عواملی که متأسفانه سبب می شود که افراد در اراده خود ضعف داشته باشند این است که مدام به گذشته ی خود و چیزهایی که از دست داده اند فکر کنند البته دقّت کردن و عبرت گرفتن از گذشته برای گرفتن تصمیمی قاطع مفید است. امّا این که مدام در فکر شکست های گذشته باشیم؛ خیر. «وین دایر» یکی از عواملی را که باعث ایجاد مشکل در زندگی می شود ، غوطه ور شدن در ماجراهایی می داند که باعث ایجاد مشکلات امروز شده اند. [6]

5. به شکست فکر نکنید

مدام صحنه ی بعد از پیروزی خود را در ذهنتان تجسّم کنید، به هیچ وجه نباید به شکست فکر کنید.این مسئله را جدّی بگیرد تا خواستید به شکست فکر کنید زود فکر خود را عوض کنید و به مسئله دیگر بیاندیشید. «مونتین» می گوید:

« بشر آن قدری که از فکر حوادث ناراحت می شود از خود آن حوادث زحمت نمی بیند»[7]

بهترین راهی که می توانید به وسیله آنبر نگرانی های خود غلبه کنید، آن است که فکر خود را مشغول فعالیّت و کارهای دیگر کنید.[8]


6. به خودتان تلقین کنید که می توانید

مرتّب به خود تلقین کنید که می توانید تصمیم خود را عملی کنید. مطمئن باشید تا زمانی که نحوه ی فکر خود را تغییر نداده اید، قادر به هیچ گونه دگرگونی در خویش نخواهید شد.[9]

تلقین را هرگز نباید فراموش کنید.اگر تلقین را قبل از خواب انجام دهید اثر بهتری خواهد داشت.(امتحان کنید)


7. استفاده از فرصت ها

شخصی که مدام فرصت ها را از دست می دهد خود را ضرر کرده و مغبون می بیند و همین امر سبب ضعیف شدن اراده در او می شود.حضرت علی (علیه السلام) می فرماید:

« إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّة؛[10]

از دست دادن فرصت ها سبب غصّه و اندوه می شود»

پس اگر می خواهید که اراده ی خود را تقویت کنید و در کارهایتان موفّق شوید، هدر ندادن فرصت ها شرط اساسی می باشد. «توماس ادیسون» می گوید :

« اکثر آدم ها فرصت ها را از دست می دهند چون فرصت ها چهره ی خاصی ندارند و مثل بقیّه ی چیزها به نظر می آیند»[11].



8. پراکنده کاری ممنوع

برای موفقیّت و تقویت اراده ی خود از پراکنده کاری و آشفتگی در کارهایتان پرهیز کنید. کارهای متنّوع و مختلف علاوه بر این که انرژی شما را پراکنده می سازد،موجب به هم ریختگی فکری هم می شود. پس بکوشید به کارهایتان تمرکز و انسجام ببخشید.



9. برنامه ریزی

شخصی که می خواهد اراده ی خود را تقویّت کند نیاز به تمرکز فکر دارد و از آنجا که بین برنامه ریزی و تمرکز فکر رابطه ی منطقی و مستقیمی وجود دارد[12] لذا تنظیم یک برنامه خوب و منظّم برای انجام کارها می تواند نقش مهمی در موفقیّت افراد ایفا کند.



10. کارهایتان را تمام کنید

برای این که به خودتان ثابت کنید که می توانید در تصمیمتان موفّق باشید، سعی کنید کارهایتان را ناقص و ناتمام رها نکنید. زیرا ناتمام گذاشتن کارها، تصوّر این که من بیاراده هستم را تقویت می کند.

هر کاری را که شروع می کنید تا تمامش نکرده اید به سراغ کار دیگر نروید. و هیچ گاه هم، کاری را که می دانید فرصتی برای انجامش ندارید، به عهده نگیرید.



11 . از کارهای کوچک شروع کنید

برای تقویّت اراده ی خود کارهای کوچک را به عهده بگیرید و آن را کامل انجام دهید. زیرا این کار،‌ احساس توانایی و قدرت اراده شما را تقویّت می کند.



12. انس با افراد با اراده

یکی از راه های تقویت اراده ، انس با افرادی است که در کارهایشان موفق هستند. انس با این افراد از دو طریق میسّر است. گاهی با رفاقت و رفت و آمد با آن ها و گاهی هم با خواندن زندگی و سرگذشت آنان.[13]

«امرسن » نیز یکی از راه های تقویت اراده را ، گوش دادن به توصیه های مردان بزرگ و نگاه به چهره و عکس های آن ها می داند.[14]سعی شود حتّی المقدور از افراد تنبل و سست اراده دوری شود.



13. مطالعه در مورد اراده

یکی از راه هایی که می تواند شما را در تقویت ارادهکمک کند، مطالعه کتاب هایی است که در مورد اراده و تقویّت آن نوشته شده است. البته شاید آن چه در آن کتاب ها نوشته شده چیزی غیر از این مواردی که در اینجا ملاحظه کردید؛ نباشد اما اصل خواندن آن کتابها از آن جهت که مدام به انسان تلقین مثبت می کند، مفید است .



14. ارتباط و کمک از خدا

از آن جا که خدا از یک سو خالق همه چیز است و تنها اوست که بر همه چیز قادر است و از سوی دیگر وعده داده است که بندگانی را که می خواهند پاک زندگی کنند یاری می رساند، لذا ارتباط با او به انسان قدرت و نیروی مضاعف می دهد. « وین دایر» که یکی از متخصّصان در این زمینه است می نویسد:

« ارتباط شما با جان جهان، موجب می شود به آنچه قصد دارید در زندگیتان تجلّی یابد متمرکزشوید و انرژی خود را صرف اموری نکنید که خواهانش نیستید.این توجّه و تمرکز درونی به شما اجازه نمی دهد به رنج ها، دردها یا مشکلات جسمی بیندیشید.»[15]



[1] . گرد آورنده و مترجم فرشاد نجفی پور، روش های اصلاح رفتار، ص 41،چاپ اوّل، انتشارات نسل نواندیش،1386.

[2]. پل ژاگو؛قدرت اراده، ترجمه کاظم عمادی ، ص 74، انتشارات کُُلاله خاور، 1317.

[3] . اوریزن، اسوت، ماردن، پیروزی فکر، ترجمه رضا سیّد حسینی، ص 105.

[4] . وین دایر، سرنوشت خود را با دستان خود رقم بزنید، ترجمه لادن بلوریان، ص 333، چاپ سوّم، انتشارات کتاب پارسه، 1387.

[5]. نورمن وینسنت پیل، معجزهاراده ، ترجمه وجیهه آزرمی، ص 17، چاپ پنجم، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، تهران، 1384.

[6] . وین دایر، برای هر مشکلی راه حلی معنوی وجود دارد، ترجمه ی وجیهه آیت الهی، ص 127،چاپ اوّل،انتشارات کتاب پارسه،1387

[7] .دیل کارنگی، آئین زندگی  چگونه تشویش و نگرانی را از خود دور کنیم ترجمه جهانگیر افخمی، ص 122، چاپ سوّم،انتشارات ارمغان،1368.

[8] .محمد جعفر امامی، راه غلبه بر نگرانی ها و نا امیدی ها، ص 99، چاپ سیزدهم، انتشارات نسل جوان، 1382.

[9] پیررئال، ولادیمیرلوی، کربیکف، چگونه اراده ی خود را تقویت کنیم، ص 99، چاپ چهارم، نشر آفاق، 1366.

[10] نهج‏البلاغه، ح118،ص 489.

[11] . گرد آورنده و مترجم فرشاد نجفی پور، روش های اصلاح رفتار، ص 44،چاپ اوّل، انتشارات نسل نواندیش،1386.

[12] . محمّد رضا شرفی، جوان و نیروی چهارم زندگی  اراده ی خودساز شخصیت - ، ص 55، چاپ سوّم، انتشارات سروش، 1381.

[13] .برای این قسمت، کتاب « رمز پیروزی مردان بزرگ» نوشته ی آیت الله جعفر سبحانی،که توسط انتشارات نسل جوان قم چاپ شده است را توصیه می کنیم.

[14] . محسن شفائی، نیروی اراده، ص 41، چاپخانه نقش جهان.

[15]. وین دایر، قدرت اراده ،ترجمه میترا میرشکار، ص 151،چاپ اوّل، کتاب پارسه ، 1387.


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۸۹/۰۹/۱۷
  • ۲۱۸۰ نمایش
  • علی سهراب پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی