صراط مستقیم

فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی

صراط مستقیم

فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی

صراط مستقیم

من، علی سهراب پور، متولد شهرستان کازرون (استان فارس) و فعلا در حوزه علمیه کازرون مشغول به تدریس هستم.
تمام تلاش من این است که بتوانم خدمتی از لحاظ فکری و اعتقادی به دوستان عزیزم کرده باشم.

آخرین نظرات

نظر آقای هاشمی رفسنجانی در مورد دوران اصلاحات

پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۵۰ ق.ظ

تلخی دوران اصلاحات،چیزی نیست که قابل فراموشی باشد.دورانی که با روی کارآمدن آقای محمد خاتمی در 2خردادسال 76 آغاز شد.

هجمه وسیع به دین و مبانی دینی،گسترش هدفمند فساد در جامعه،تقابل با منویات رهبری،سیاه نمایی از گذشته انقلاب، زیر سوال بردن اقدامات امام،تضعبف ارزش های اسلامی و... فقط قسمتی از مسائلی است که درآن دوران بر این کشور گذشت.

جناب آقای هاشمی رفسنجانی؛تقریبا از همان اوائل دوران اصلاحات ، موضع گیری های خوبی در  قبال این مسائل اتخاذ کردند و سعی نمودند به روشنگری بپردازند. اما ایشان در اواخر دوران اصلاحات و در نزدیکی نهمین انتخابات ریاست جمهوری که اتفاقا خود ایشان هم کاندیدای شده بود؛ جملاتی را در مورد دولت اصلاحات بیان کردند که کاملا با آنچه قبلا در مورد این جریان به زبان آورده بودند در تضاد بود.

دلیل پرداختن به این موضوع به این جهت است که عده ای در سطح کشور، وقتی بحث در مورد مواضع ایشان در مورد جریان اصلاحات پیش می آید ، فقط قسمت اول سخنان ایشان را بازگو می کنند و به گونه ای القا می کنند که انگار ایشان مدام و مستمرا بر انحراف این جریان تاکید داشته اند. و از این طریق هرگونه انتقاد از عملکرد ایشان را تخریب وانمود می کنند. در واقع هدف روشن شدن واقعیت است

.

اما سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در انتقاد از جریان اصلاحات

« هدف دشمنان در ابتدای پیروزی انقلاب این بود که با ترویج لیبرالیسم،ماهیت انقلاب اسلامی را مخدوش کنند و اینک همان شیوه را با ادبیات تازه شروع کرده اند ... تفاوتی که مباحث امروز کرده آن است که این حرف ها را ما از زبان داخلی ها می شنویم.»(هفته نامه پرتو سخن،17 آذر 78،ص 2)

« امروز عده ای آن قدر گستاخ شده اند که صریحا در اجتماعات می گویند و در روزنامه هایشان می نویسند که دین نه تنها کارایی ندارد بلکه حکومت دینی مضر است»( هفته نامه پرتو سخن،19 مرداد 79،ص2)

« می خواهند به نام آزادی و چیزهایی دیگر،حالت بسیار شکننده ای برای مردم به وجود بیاورند»( هفته نامه پرتو سخن،20 تیر 80)

«روزنامه هایی که همسو با رسانه های بیگانه می گویند اسلام کارایی ندارد ؛ این مطبوعات پیاده نظام دشمن هستند».( هفته نامه پرتو سخن،30 آبان 80)

« این سیاه نمایی ها تقریبا بعد از دوم خرداد 76 شروع شده است،به طوری که حتی افتخارات نظام،دفاع مقدس و حضرت امام راحل را هم زیر سوال بردند»(هفته نامه پرتو سخن،7 بهمن 81،تمام منابع به نقل از کتاب مشروعیت آسمانی می باشد)

« دوم خرداد ذاتا می توانست تکامل دوران سازندگی باشد،البته اگردرست عمل کرده بودند. با ترکیبی که به وجود آمده بود، می توانستند همان سیاست سازندگی،سیاست های باز و تنش زدایی را ادامه دهند و روشنفکرها  را هم با خودشان داشته باشند. ولی هرج و مرجی که حواشی آقای خاتمی و به خصوص در مطبوعات و رسانه های خارجی و جریان های حزبی راه انداختند،منفی بود یعنی به کشور ضربه زد. هم وحدت ملی را مخدوش کرد و هم در کشور القای دوگانگی در حکومت کرد که برای کشور بسیار ضرر دارد»(روزنامه کیهان،30 بهمن 82، ص 12 به نقل از کتاب گفتمان مصباح)

 

اما سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در حمایت از جریان اصلاحات

«من خودم را پایه گذار اصلاحات می دانم. ولی دولت خاتمی را مرحله ای پیشرفته تر از مرحله ی خودم می دانم که به تدریج می رفتیم؛ می دانم. جریان اصلاحات باید به جلو حرکت کند و کسی هم نمی خواهد با آن مخالفت کند»(روزنامه ایران،1 تیر 84،ص 3)

« آقای خاتمی تقریبا در مسیر سیاست های دوره ی مسولیت من پیشرفت کرد.البته با اقتضائات زمان هم همراه بود. شاید اگر من هم می خواستم ادامه دهم به همین جاها می رسیدم»(روزنامه همشهری،16 خرداد 84،ص 1و 2 تمام منابع به نقل از کتاب گفتمان مصباح می باشد)

همان گونه که مشاهده کردید جملات اخیر آقای هاشمی با مواضع قبلی ایشان اصلا سازگاری ندارد.

آیا نظر ایشان نسبت به این جریان تغییر کرد؟؟! و یا هدف ایشان از حمایت و پیوند دولت اصلاحات به دولت خود این بود که در انتخابات نهم ریاست جمهوری از حمایت این جریان برخوردار شود!! نمی دانم.

البته هر کدام را بپذیریم نتیجه خوبی به دنبال نخواهد داشت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی